Što vidiš, to i dobiješ, ili kako bi Englezi rekli “What you see is what you get”. To je najkraće opisani doživljaj Vinske kleti Krško, odnosno podruma Kmetijske zadruge koja u mjestu poznatom po nuklearki proizvodi cviček i u tome je najznačajnija u Sloveniji, što znači i u svijetu. Cviček je to svježe, lagano i pitko vino crvenkaste boje s rubinskim odsjajem koje su Slovenci zaštitili pa se može proizvoditi samo u njihovoj regiji Dolenjskoj. Da je riječ o kraljevstvu cvička vidi se već po natpisu iznad vrata kojima se ulazi u podrum, a odmah iza njih vidi se i da se tu cviček radi naveliko. I pokraj vrata golemi su vinifikatori, a u prvoj podrumskoj prostoriji više je od 10 inoks “golijata” u kojima svake godine proizvedu 1,2 milijuna litara posto proizvodnje cvičeka i 1 posto proizvodnje svih vina u Sloveniji.
Kroz te ogromne posude treba se doslovce prošuljati u stari podrum, sagrađen 1770. gdje je dvadesetak velikih drvenih bačvi u kojima zriju ostala vina Zadruge: Graševina, (laški rizling), zeleni silvanac, sauvignon, bijeli pinot i frankovka. Iz te velike prostorije se prekrasnim starim stubama penje u prostranu i ukusno uređenu kušaonicu čiju trećinu zauzimaju barrique bačvice u kojima leži frankovka linije prestige. Tamo nas je dočekao Kraljevski pjenušac potočen u široke čaše za crna vina. Glavni tehnolog Rudi Kos rekao je da pjenušac od cvička u takvim čašama ima bolji okus nego u klasičlnim šampanjskim i s tim se bilo lako složiti. Riječ je čistom, osvježavajućem vinu proizvedenom klasičnom šampanjskom metodom koje je devet mjeseci odležalo u boci na kvascima i koje ne degoržiraju. Proizvode 4000 do 5000 boca i poslužuju ga što mlađeg. Uslijedio je zeleni silvanac berbe 2008. s vrhunskog položaja na brijegu Sremič. Ovu sortu koja se vrlo dobro udomaćila u Sremiču ne rade kao mladu. Flaširaju najmanje godinu dana odležana vina, a berba 2009. u bocu će, primjerice, tek nagodinu. Potom su nam poslužili cviček i to s ričetom sa špinatom i kranjskom kobasicom. Težačka hrana i težačko vino, tako je vrlo ukusnu kombinaciju opisao Rudi Kos. Cviček se radio d nekoliko crvenih i bijelih sorata od kojih samo frankovka ide u drvene bačve da malo oplemeni ostale. Vino ima do 10 posto alkohola i na tržište stiže već 15. studenog i prodaje se dok ne stigne sljedeća berba. Starih cvička, dakle, nema. Ali zato svaki čep ima broj. Tako konzorcij proizvođača cvičeka štiti kvalitetu. Svatko prijavi koliko je grožđa imao i po toj količini dobije čepove.
Poslije cvička poslužili su frankovku iz velikih drvenih bačava uz flam zaštićene krškopoljske svinje s porilukom kuhanim u slatkom muškatu, pa čašu frankovke Prestige koja je najmanje pola godine u barriqueu. Obrok je nastavljen popečenom gusjom jetrom i izbornom berbom graševie 2007. Svake godine u Krškom rade poneki predikat, kako im vrijeme dopusti. Bilo je, hvali se Rudi Kos, i izbornih berbi prosušenih bobica za koje je grožđe brano na prvi dan proljeća. Lijepo druženje završilo je sladoledom od skute s taragonom te čokoladnim mousseom posluženim uz izbornu berbu prosušenih bobica sauvignona koji ima nježnih 9 posto alkohola i ozbiljnih. 250 grama neprovrelog šećera . Bio je to krasan srpanjski dan proveden u prekrasnom prostoru uz dobra vina i odličnu hranu koju je pomno sljubio i pripremio Jure Tomić, najbolji slovenski sommelier koji ima cattering u Brežicama.
Od vina iz Krškog u Hrvatskoj se prodaje samo cviček i to u trgovinama Metroa, Kauflanda, Interstara, lanca NTL i, naravno, u Vrutku.