Stvarajući kategoriju bezalkoholnih i niskoalkoholnih vina, Concours Mondial de Bruxelles želi odgovoriti na zahtjev brojnih potrošača i analizirati tržišne trendove na praktičan i objektivan način. Na temelju rezultata, potrošačima koji traže pića bez alkohola ili niskoalkoholna pića omogućit će se da odaberu kvalitetne proizvode. Tako su organizatori jednog od najvećih ocjenjivanja vina na svijetu, koje u nazivu ima Bruxelles, ali svake je godine u drugom gradu, objasnili zašto vina s manje od 5,5 posto alkohola izdvajaju od ostalih. Nagradu za najbolje vino u novoj kategoriji sponzorira belgijska tvrtka M.I.S., specijalizirana za uklanjanje alkohola iz fermentiranih pića. Počeli su, naravno, s pivom, a isti je postupak i s dealkoholizacijom vina. Imaju zaposlena tri pivska majstora, a odnedavno i enologa. Uklanjanje alkohola je relativno jednostavan postupak, napisali su na internetskoj stranici. “Piće treba destilirati bez dodira sa zrakom i na niskoj temperaturi, između 25 i 30 Celzijevih stupnjeva, a potom ga brzo napuniti u bocu kako bi zadržalo originalne mirise i okus”, objašnjavaju. Potreba za uklanjanjem alkohola iz vina posljedica je globalnog zatopljenja. Prvi su to počeli raditi kalifornijski vinari kojima se nisu svidjela prejaka vina od zinfandela. U godinama s višim prosječnim temperaturama grožđe nakupi puno sladora koji fermentacijom prelazi u alkohol. Ako ga je više od 15%, teško je napraviti ukusna, odnosno fino izbalansirana vina. Zato su neke vinarije počele koristititi vakuumsku destilaciju kako bi alkohol smanjili za posto do dva. Dealkoholizaciju je legalizirala i Europska unija. Uredbom proglašenom 10. srpnja 2009. dopušteno je smanjivanje alkohola u vinu do dva posto, ali smiju se koristiti samo “tehnike fizičkog odvajanja”. U njih spada i opisana destilacija. Pivu bez alkohola možemo piti već desetljećima, a s vinom sam se prvi put susreo prije nekoliko godina u Slovačkoj. Večeru s iznimno bogatom ponudom vina, koja su si gosti sami točili, poželjeli smo započeti čašom pjenušca. Uzeo sam bocu i natočio društvu, a sve nas je iznenadila visoka slatkoća vina. Pročitali smo kako je riječ o pjenušcu iz čijeg su baznog vina uklonili alkohol prije druge fermentacije. S obzirom na to da alkohol utječe i na okus, daje mu punoću pa i posebnu slast, tu “rupu” nastalu dealkoholizacijom treba nadomjestiti određenom količinom šećera.
Zahtjev tržišta, kojim su u Concoursu Mondial de Bruxelles opravdali novu kategoriju ocjenjivanja, u stvari je stasanje “generacije Z”, mladih ljudi rođenih 1995. i kasnije koji su stigli na tržište rada, a nazori im se prilično razlikuju od prijašnjih naraštaja. Prva su generacija rođena u vrijeme tehnologija, prvenstveno komunikacijskih, bez kojih više ne možemo. Oni im se, dakle, nisu trebali prilagođavati, ali zato su uz njih emocionalno vezani. Imovina ih ne zanima, ne žele je, a u velikim gradovima ne mogu si je ni priuštiti. Unajmljene stanove dijele s više kolega, a rade između 16 i 18 sati na dan. Poslodavci im uređuju urede kao zamjenu za dom, a kolege su im članovi obitelji. Droge i alkohol ne konzumiraju pa su i bezalkoholna vina njihov izbor. Žive uglavnom virtualno kao u vicu u kojem unuk od bake traži novac za novu grafičku karticu, monitor, sofisticiranog miša i tipkovnicu, a baka ga pita: “Sinko, zašto si ne nađeš djevojku?”. S obzirom na digitalan način života, nemaju vremena za emocionalnu vezu. Da imaju, odnosno kad će je, ako će je imati, shvatit će i da je slasno vino s alkoholom ipak bolje od sladunjavog bez njega.